Pressebilder

Last ned høyoppløslige bilder.
Fotograf: Johs. Bøe

Pressemelding, Majken - Comes Love (PGCD111)

Det er fire år siden Majken Christiansens forrige plate i Norge, Re:Porter, som tok for seg nyarrangerte melodier av den store komponisten Cole Porter. Siden den gang har Majken bl.a. fått en sønn, og spilt mye live, i Norge, Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Holland, Polen og Ukraina.

Musikken

Comes Love er Majkens mest helhetlige og modne plate til nå. Den inneholder 12 håndplukkede standardmelodier, både kjente og mindre kjente. I de vakre balladene "In The Wee Small Hours Of The Morning" og "Moonlight In Vermont" viser Majken og bandet hennes lang erfaring i fortolkningsfaget. Hennes slentrende versjoner av "Girl Talk" og "'S Wonderful" er preget av ro og troverdighet. Frode Kjekstads friske arrangementer av swinglåtene "Sing, Sing, Sing" og "Almost Like Being In Love" er eksempler på energisk og utadvendt vokaljazz, som i likhet med resten av platen søker å henvende seg utover den smaleste jazzmenigheten.

Sangerinnen

Majken synger revitalisert jazz i tradisjonen etter de store jazzdivaer, der Ella Fitzgerald alltid vil være én av inspirasjonskildene. Men Majken gjør sine ting med et åpent og oppdatert uttrykk, anno 2007, og uansett hva hun synger, så fortolker og formidler hun de klassiske tekstene og melodiene fra The American Songbook med varme, ærlighet og overbevisning.

København og Oslo

De siste 15 årene har Majken vært Københavns mest populære swingjazz-sangerinne. Hun har gjort utallige konserter i Danmark, har spilt inn flere plater og har fått egen dansk fankkubb! Siden 2001 har hun bodd i Oslo, gift med trommeslager og produsent Torstein Ellingsen. I Norge har hun bl.a. turnert mye for Rikskonsertene, og for øvrig vært solist med med bl.a. disse artistene/bandene: Morten Gunnar Larsen, Georg Reiss, Kåre Conradi, Bodil Niska, Christiania 12, Magnolia jazzband, Undecided jazzband, Det norske blåseensemble, The Sinatra Songbook, Ett Fett storband, Ski storband og Sandvika storband.

Medvirkende

Med seg på Comes Love har Majken med seg sitt faste norske band, med Frode Kjekstad (gitar), Tore Sandnæs (piano), Stig Hvalryg (kontrabass) og Torstein Ellingsen (trommer).

Platen er innspilt og mikset på Musikkloftet i Oslo, hvor Vidar Lunden hadde ansvaret for lyden, slik han også hadde på Majkens to forrige utgivelser. Produsent: Torstein Ellingsen.